Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

Δήμος Κοζάνης: O ληστρικός φόρος 80% επί της αξίας του νερού. (του Τάσου Γκανάτσιου, Δικηγόρου Κοζάνης)

Με αφορμή τις έντονες διαμαρτυρίες συνδημοτών μας για την επιβάρυνση του λογαριασμού ύδρευσης με το 80% επί της αξίας του νερού, ως δημότης αυτής της πόλης επιθυμώ να παραθέσω τις παρακάτω σκέψεις. Η ΔΕΥΑ Κοζάνης, συστάθηκε  το 1985 και το 1992 προσέθεσε στις υπηρεσίες της και την τηλεθέρμανση.
  Οπως όλες οι ΔΕΥΑ, έτσι και αυτή της Κοζάνης είναι κοινωφελής επιχείρηση ανταποδοτικού χαρακτήρα και λειτουργεί σε συγκεκριμένο πλαίσιο Δεν μπορεί βεβαίως και δεν πρέπει να αποσκοπεί στο κέρδος με στενούς οικονομικούς όρους, διότι δεν διαθέτει προς κατανάλωση ένα εμπορικό προϊόν, αλλά ένα κοινωνικό αγαθό το οποίο όλοι πρέπει να απολαμβάνουν.
   Η ΔΕΥΑ Κοζάνης, όπως όλες ή σχεδόν όλες οι ΔΕΥΑ της χώρας επιβάλει Πρόσθετο Ειδικό Τέλος 80% επί της αξίας του νερού που καταναλώνεται από κάθε ένα υπόχρεο. Το Πρόσθετο αυτό Ειδικό Τέλος του 80% επί της αξίας του νερού που καταναλώνεται επιβλήθηκε με το άρθρο 11 παρ. 1 του Ν. 1069/1980, υπέρ των ΔΕΥΑ και για μια δεκαετία από την 1η Ιανουαρίου του επομένου έτους από της συστάσεως της κάθε ΔΕΥΑ. Στην αρχική του μορφή, ως έκτακτο και περιορισμένης χρονικής διάρκειας, διαφαινόταν σαφώς η βούληση και η αγωνία του νομοθέτη να ενισχύσει υλικοτεχνικά αλλά και να στελεχώσει με το απαιτούμενο προσωπικό τις αναμφίβολα υποβαθμισμένες τότε υπηρεσίες Ύδρευσης και Αποχέτευσης των διαχρονικά «ξεχαρβαλωμένων» ΟΤΑ της χώρας, αλλά κυρίως να παράσχει σ’ αυτές τα απαιτούμενα χρήματα για μελέτες, κατασκευές έργων υποδομής (κατασκευή και αντικατάσταση δικτύων κλπ).
  Στη χώρα της «φαιδράς πορτοκαλαίας» όμως, τίποτε δεν είναι μονιμότερον του προσωρινού και όλα τα προβλήματα λύνονται απολαμβάνοντας την ταινία «απόψε αυτοσχεδιάζουμε». Έτσι η Πολιτεία με δύο νομοθετικές ρυθμίσεις παρέτεινε για δυο ακόμη δεκαετίες το πρόσθετο ειδικό τέλος του 80% επί της αξίας του καταναλισκομένου ύδατος ανά παροχή, παρότι να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την υπ’ αρίθμ. 790/1986 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το ειδικό αυτό τέλος, παρά το χαρακτηρισμό του ως «τέλος», συνιστά γνήσιο φόρο, διότι δεν υφίσταται κανένα ειδικό και ανάλογο προς την παροχή αντάλλαγμα.
  Το πρόσθετο αυτό ληστρικό τέλος, εφαρμόζει η ΔΕΥΑ Κοζάνης από της συστάσεώς της μέχρι σήμερα, «φουσκώνοντας» τους λογαριασμούς της στο διπλάσιο, παρότι βέβαια το πράττει νομιμοφανώς, αφού σύμφωνα με τις προαναφερθείσες νομοθετικές ρυθμίσεις η επιβολή του παραπάνω ληστρικού τέλους – φόρου θα επιβάλλεται νόμιμα (;) τουλάχιστον μέχρι τις 31-12-2015 !!!  Το παραπάνω «χαράτσι» επιβλήθηκε μάλιστα κατά την ταπεινή μου γνώμη εντελώς αναιτιολόγητα και στα δημοτικά διαμερίσματα του Καλλικρατικού Δήμου Κοζάνης.
  Ετσι σήμερα η ΔΕΥΑ Κοζάνης (ο Δήμος Κοζάνης ουσιαστικά), σε μια εποχή που οι πολίτες στενάζουν, αιμορραγούν και εξαθλιώνονται καθημερινά, ενώ θα μπορούσε να σταματήσει επιτέλους το ληστρικό αυτό τέλος ανακουφίζοντας σημαντικά τους δημότες, αντιθέτως το επιβάλλει και σε όλα τα χωριά του Καλλικρατικού Δήμου.
  Ανεξαρτήτως λοιπόν της νομιμοφάνειας η μη του πρόσθετου τέλους 80% επί της αξίας του νερού για κάθε παροχή, η ΔΕΥΑ και ο Δήμος Κοζάνης θα πρέπει να απαντήσουν και να ενημερώσουν τους Δημότες σε μια σειρά ερωτημάτων :
α) Υφίσταται σήμερα συγκεκριμένος λόγος να υφίσταται το συγκεκριμένα «χαράτσι» ;
β) Έπρεπε οπωσδήποτε να επιβληθεί και στα χωριά που με το νόμο Καλλικράτη εισήλθαν και βίαια στο Δήμο Κοζάνης ; Πως δικαιολογείται η ανταποδοτικότητα του «τέλους» για τα δημοτικά διαμερίσματα ;
γ) επιβάλλεται ΦΠΑ στο «τέλος» του 80% και αν ναι θεωρεί η ΔΕΥΑ και ο Δήμος Κοζάνης, ότι αυτός ο φόρος επί φόρου είναι νόμιμος ; Αν ναι, προτίθεται να καταργήσει έστω αυτό ;
δ) Διατέθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια ο συγκεκριμένος φόρος για τους σκοπούς που θεσμοθετήθηκαν και προορίζονταν και όχι για σκοπούς που δεν προβλέπονται από το νόμο 1069/1980 και για σκοπούς άλλους απ’ αυτούς της ΔΕΥΑΚ ;
ε) Υπάρχει διάθεση να γίνει σοβαρός απολογισμός για τα χρήματα του 80% επί του νερού, ενώπιον του λαού της Κοζάνης ;
στ) Υπάρχει πρόθεση και διάθεση απαλλαγής των βάναυσα πληττόμενων δημοτών από τον παράνομο αυτό φόρο του 80% επί της αξίας του νερού ;
  Αν βεβαίως η Δημοτική Αρχή και η Διοίκηση της ΔΕΥΑΚ θεωρεί το νερό εμπορικό προϊόν και θέλει να εξουθενώσει περαιτέρω τους δημότες, μπορεί να συνεχίσει να το πράττει. Αν όμως θεωρεί αυτό ως   μέγιστο κοινωνικό αγαθό, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τη στάση τους και μάλιστα άμεσα, ελαφρύνοντας σημαντικά τους πολίτες με την κατάργηση του φόρου αυτού.
                                                                      Τάσος Γκανάτσιος
                                                                             Δικηγόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου